Jak wymienić płyn i sprawdzić przewody hamulcowe – miniporadnik

płyn i przewody hamulcowe

Płyn hamulcowy oraz przewody hamulcowe są kluczowymi elementami każdego samochodu. W jaki sposób je kontrolować, po czym poznać, że wymagają wymiany i w jaki sposób można to zrobić samodzielnie? Zobacz, w jaki sposób zapewnić sobie bezpieczeństwo i komfort jazdy!

Artykuł powstał przy współpracy z https://forum-mechaniczne.pl/.

Problemy z hamulcami objawiają się m.in. przez dłuższą drogę hamowania, miękkie działanie pedału czy kontrolkę. O wymianie płynu decyduje upływ czasu lub przejechane kilometry. Do przeprowadzenia tej czynności potrzeba dwóch osób – ale tylko jednej z podstawowymi umiejętnościami mechanicznymi. Trzeba mieć świadomość, że gorsze hamowanie może wynikać również z uszkodzeń przewodów lub innych elementów układu hamulcowego.

Objawy problemów z układem hamulcowym w aucie

W trakcie jazdy, na brak płynu hamulcowego lub wyciek z uszkodzonych przewodów mogą wskazywać następujące objawy:

  • spadek skuteczności hamowania – dłuższa droga hamowania, miękki i zapadający się w podłogę pedał hamulca;
  • zapalenie się kontrolki płynu hamulcowego na desce rozdzielczej;
  • widoczne plamy pod samochodem, w rejonie układu hamulcowego.

Nawet jeśli hamulce pracują dobrze, zaleca się wymianę płynu hamulcowego co 2 lata lub co 40 000 – 60 000 km przebiegu. Częstotliwość tych czynności powinna uwzględniać m.in. zalecenia producenta samochodu, producenta płynów eksploatacyjnych oraz warunków użytkowania auta. Z kolei kontrolę przewodów hamulcowych należy przeprowadzać co najmniej raz w roku lub przy każdej okazji, gdy auto znajduje się na podnośniku (np. podczas przeglądu technicznego)

Jak wymienić stary płyn hamulcowy na nowy?

Wymiana płynu hamulcowego to czynność, którą można przeprowadzić we dwie osoby. Aby to zrobić, postępuj zgodnie z poniższymi krokami:

  1. Wyłącz lub włącz silnik (przy aucie z ABS-em) i unieś samochód na podnośniku lub klinach podnośnikowych, aby uzyskać dostęp do zacisków hamulcowych.
  2. Odkręć pokrywę zbiorniczka płynu hamulcowego i za pomocą strzykawki lub pompki odessij w całości stary płyn.
  3. Wlej do zbiorniczka nowy płyn hamulcowy, dbając o zachowanie odpowiedniego poziomu w zbiorniczku.
  4. „Pompuj hamulcem” aż poziom płynu widocznie opadnie.

Potem trzeba rozluźnić odpowietrzniki na zaciskach hamulcowych i wypompować stary płyn z układu. Najlepiej robić to w kolejności prawy tył, lewy tył, prawy przód i lewy przód. Kiedy jedna osoba naciska na hamulce, druga pracuje przy odpowietrznikach. W płynie wypływającym nie powinno być bąbelków powietrza. Do zakończenia prac zostają już tylko ostatnie czynności:

  1. Przez „pompowanie” hamulcem usuniesz stary płyn z układu i przeprowadzisz odpowietrzanie. Regularnie obserwuj jednocześnie poziom płynu w zbiorniczku.
  2. Po zakończonym odpowietrzaniu dokręć odpowietrzniki i uzupełnij płyn hamulcowy do właściwego poziomu.
  3. Przed opuszczeniem samochodu z podnośnika sprawdź działanie hamulców.

Przewody hamulcowe – kontrola, przyczyny usterek, kontrola

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń przewodów hamulcowych to:

  1. Zużycie, starzenie się materiału – z czasem przewody gumowe tracą elastyczność, parcieją, pękają i przeciekają.
  2. Korozja – przewody metalowe (stalowe, miedziane) mogą zardzewieć, szczególnie w przypadku eksploatacji samochodu w warunkach wysokiej wilgotności i soli drogowej.
  3. Uszkodzenia mechaniczne – przewody mogą zostać uszkodzone przez kamienie, gałęzie, zderzenia z przeszkodami lub nieprawidłowe mocowanie.
  4. Wysoka temperatura – w pobliżu układu wydechowego czy turbosprężarki przewody mogą ulec uszkodzeniu w wyniku ekspozycji na nadmierne ciepło.

Aby sprawdzić stan przewodów hamulcowych, należy postępować zgodnie z poniższym schematem

  1. Obejrzyj przewody hamulcowe pod kątem widocznych uszkodzeń, takich jak pęknięcia, przetarcia, wycieki czy odkształcenia.
  2. Sprawdź połączenia przewodów z zaciskami hamulcowymi oraz z innymi elementami układu hamulcowego.
  3. Na podstawie dotyku i delikatnego poruszania oceń elastyczność przewodów gumowych. Jeśli są one twarde lub sztywne, może to oznaczać konieczność ich wymiany.
  4. Jeśli zauważysz jakiekolwiek nieprawidłowości, skonsultuj się z mechanikiem celem dokładniejszego sprawdzenia stanu przewodów i ewentualnej naprawy.

Pamiętaj, że regularna kontrola i wymiana płynu hamulcowego oraz przewodów hamulcowych to klucz do utrzymania sprawności układu hamulcowego i bezpiecznej jazdy. W razie wątpliwości co do stanu tych elementów zawsze warto skonsultować się z doświadczonym mechanikiem.

Materiał promocyjny

About Author

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous Post

Sprężyny gazowe do samochodów osobowych – jak wybrać odpowiednie dla swojego pojazdu?

Next Post

Recenzje klientów: Najlepsze salony oferujące samochody używane

Related Posts

W jaki sposób działa dopłata do odszkodowania?

W dzisiejszych czasach, gdzie zawiłości prawne i finansowe splatają się na każdym kroku, kluczowe staje się zrozumienie, jak można skutecznie dochodzić swoich praw, zwłaszcza w kontekście otrzymywania należnych świadczeń. Dopłata do odszkodowań to mechanizm, który może znacząco wpłynąć na sytuację finansową osób, które doznały krzywdy. Jest to forma rekompensaty, która uzupełnia standardowe odszkodowanie, często nieadekwatne do poniesionych strat.
Krzysztof
Czytaj Dalej