Zawodowy kierowca TIR-a to coraz bardziej popularny oraz pożądany zawód w naszym kraju. Mimo tego, że jest to wbrew pozorom bardzo ciężki zawód wymagający wielu wyrzeczeń, takich jak brak czasu dla rodziny czy bliskich z powodu ciągłych kursów najczęściej za granicę. Pomimo tego wielu ludzi chce zostać zawodowym kierowcą tira i dołączyć do tego ciekawego zawodu, w którym można naprawdę sporo zwiedzić. Poniżej postaram się opisać, co trzeba spełnić, by właśnie takim kierowcom zostać.
Wymagania, jakie trzeba spełniać by zostać kierowcą TIR-a
Jak wiadomo kierowca TIR-a to także zawód, więc aby nim zostać, należy spełniać szereg wymagań, by móc legalnie zatrudnić się w tej branży. Na sam początek najważniejszą rzeczą, jaka jest wymagana to prawo jazdy kategorii C, mile widziane jest prawo jazdy kategorii C+E. Różnica polega na tym, że kategoria C daje nam możliwość prowadzenia każdego rodzaju ciężarówki. Natomiast kategoria E daje nam uprawnienia do prowadzenia ciężarówki wraz z przyczepą. Jednak jak wiadomo samo prawo jazdy nie wystarczy, oprócz tego kierowca musi posiadać wszystkie wymagane badania lekarskie, które udowodnią, że jest on zdolny do wykonywania tego zawodu. Do zdobycia zawodowego prawa jazdy należy spełniać kilka wymagań, a są to między innymi:
- Osoba starająca się o takie prawo jazdy musi być pełnoletnia,
- Obowiązkowe prawo jazdy kategorii B,
- Ukończony kurs prawo jazdy kategorię C (teoria + praktyka),
- Ukończony kurs prawo jazdy kategorię E (teoria + praktyka),
- Ukończony wstępny egzamin.
Jeśli posiadamy wszystkie te dokumenty bez problemu możemy szukać pracy w zawodzie związanym z jazdą samochodami typu TIR i bez problemu powinniśmy ją znaleźć w bardzo szybkim tempie.
Zarobki jako kierowca TIR-a
Jeśli na bieżąco przeszukujemy oferty pracy to praktycznie codziennie znajdziemy ogłoszenia dotyczące poszukiwań kierowcy z uprawnieniami kategorii C oraz C+E. Większość przyszłych pracodawców jest skłonnych przyjąć osoby, które nie mają nawet doświadczenia. Rynek ma tak duże zapotrzebowanie, że pracodawca zmuszony jest szukać pracowników za granicami naszego kraju, co już samo w sobie pokazuje, jakie w tym zawodzie są braki kadrowe. Zresztą bardzo często można zauważyć, że spora część kierowców nie mówi w naszym języku, ale w języku ukraińskim czy rosyjskim. Dlatego zarobki w tej branży są dość wysokie jak na nasze krajowe standardy. Przykładowo kierowca, który posiada kategorię C+E bez doświadczenia, jeżdżący po naszym kraju może liczyć na zarobek w wysokości od 3 tysięcy złotych brutto. Jak wiadomo każda firma może inaczej płacić, ale jest to w okolicach 3 tysięcy. Natomiast jeśli mówimy o przejazdach międzynarodowych to kierowcy zarabiają od 5 tysięcy w górę za miesiąc plus specjalna tzw. dieta za jazdy poza terenem naszego kraju. ( Sprawdź informacje, o diecie ketogenicznej dla początkujących tutaj: https://ketomierz.pl/dieta-ketogeniczna-dla-poczatkujacych ). To jeśli znamy już zarobki spróbujmy przeliczyć sobie czy jest to tak naprawdę opłacalne w przeliczeniu do kosztów, które należy ponieść, jeśli chodzi o wszystkie kwalifikacje zawodowe. Za sam kurs musimy zapłacić w granicach 7 tysięcy złotych, dodatkowo musimy w to wliczyć cenę za sam kurs prawo jazdy kategorii B, egzaminu, który musimy zdać plus koszty wydania wszystkich dokumentów potrzebnych do legalizacji naszego zawodu.
Dokument mówiący o kwalifikacji zawodowej
Skoro zaczęliśmy temat dokumentów, to jednym z najważniejszych jest świadectwo potwierdzające naszą kwalifikację zawodową. Jest to niezbędny dokument jeśli chcemy jeździć jako zawodowy kierowca TIR-a. Niestety samo świadectwo jest tak naprawdę mało ważne jeśli nie będzie weryfikować naszych uprawnień. Taka weryfikacja odbywa się co 5 lat i wygląda to w ten sposób, że przystępujemy do specjalnych badań psychologicznych oraz lekarskich. Dodatkowo musimy przejść 35 godzinne szkolenie z zakresu teoretycznego. Na szczęście brak tu egzaminu końcowego, więc nie musimy się tym aż tak bardzo stresować. Należy jednak pamiętać o tym, aby stawić się na takich badaniach inaczej zostanie nam zabrany dokument mówiący o naszej kwalifikacji zawodowej.